2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Baten

Primitieve begroting 2019-2022

455

55

55

55

55

1e Voortgangsrapportage 2019

0

0

0

0

0

Kadernota 2020

0

0

0

0

0

2e Voortgangsrapportage 2019

94

-8

-8

-8

-8

Totale baten tot de begroting

550

47

47

47

47

Mutaties in deze begroting (baten)

Totaal gemuteerde baten

Totale baten in deze begroting

550

47

47

47

47

Lasten

Primitieve begroting 2019-2022

5.222

4.564

4.801

4.956

4.956

1e Voortgangsrapportage 2019

381

370

370

370

370

Kadernota 2020

0

0

0

0

0

2e Voortgangsrapportage 2019

275

-32

-41

-41

-42

Totale lasten tot de begroting

5.878

4.901

5.130

5.284

5.284

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

81

144

102

250

Actualisatie kapitaallasten MJB 2020-2023

0

81

144

102

250

2. Actualisatie bestaand beleid

0

3

3

3

3

kostenstijging afvalverwerking en RDL

0

3

3

3

3

Totaal gemuteerde lasten

0

83

147

105

253

Totale lasten tot de begroting

5.878

4.985

5.276

5.389

5.536

Resultaat voor bestemming

-5.328

-4.938

-5.229

-5.341

-5.489

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2019-2022

471

87

87

87

87

1e Voortgangsrapportage 2019

11

0

0

0

0

Kadernota 2020

2e Voortgangsrapportage 2019

182

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2020-2023

0

-27

-7

-7

-7

Totaal onttrekkingen reserves

664

60

80

80

80

Toevoegingen

Primitieve begroting 2019-2022

0

0

0

0

0

1e Voortgangsrapportage 2019

0

0

0

0

0

Kadernota 2020

2e Voortgangsrapportage 2019

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2020-2023

0

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

0

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

664

60

80

80

80

Resultaat na bestemming

-4.664

-4.877

-5.149

-5.261

-5.409

Toelichting financiële mutaties

Baten

Lasten
1. Autonome ontwikkelingen
Actualisatie kapitaallasten MJB 2020-2023
De kapitaallasten zijn geactualiseerd, met name op uitgestelde investeringen. Zie voor een nadere toelichting het hoofdstuk Financiën, onderdeel 'Kaders en uitgangspunten'.

2. Actualisatie bestaand beleid
kostenstijging afvalverwerking en RDL
De grootste wijzigingen bij het product afval betreffen de bijdrage RDL en de verwerkingskosten. De hoeveelheid restafval is weliswaar gedaald, maar de kosten per ton zijn fors gestegen. Dit komt door de verbrandingsbelasting van €32,- per ton en door gestegen verwerkingsprijzen als uitkomst van de regionale aanbesteding. In totaal kost het verwerken van restafval € 102.000,- meer. Voor het verwerken van GFT is € 68.000,- meer begroot, omdat het aanbod vanwege de verbeterde afvalscheiding boven verwachting is toegenomen.De bijdrage aan RDL stijgt met € 273.000. Het leeuwendeel hiervan (€ 158.000) komt voor rekening van het aanbiedstation. De gestegen verwerkingskosten voor restafval spelen daarbij een grote rol, maar ook de kosten voor tuinafval zijn gestegen. Het aanbod is verdubbeld, omdat inwoners tuinafval nu gratis kunnen aanleveren.De overige kostenstijgingen betreffen vooral de gemaakte extra uren als gevolg van toegenomen drukte op het aanbiedstation in Zevenaar.De stijging van € 273.000 heeft deels als oorzaak dat de RDL nu ook in Rijnwaarden papier ophaalt, terwijl het hiervoor uitbesteed was en in onze begroting zat. De netto stijging van de kosten aan RDL is € 223.000.  De overige gestegen kosten (€ 62.000) zijn met name te wijten aan de gedaalde verwerkingsvergoedingen en gestegen inzamelkosten.De gestegen kosten op het product afval worden verrekend met de afvalstoffenheffing.