Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 |
Baten | |||||
Primitieve begroting 2019-2022 | 120.180 | 118.995 | 113.699 | 114.074 | 114.074 |
1e Voortgangsrapportage 2019 | 1.141 | 245 | 245 | -559 | -559 |
Kadernota 2020 | 0 | 1.558 | 1.770 | 1.881 | 2.421 |
2e Voortgangsrapportage 2019 | 29.030 | 25.965 | 25.662 | 24.524 | 24.842 |
Totale baten tot de begroting | 150.350 | 146.764 | 141.377 | 139.919 | 140.777 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | -18.020 | -25.451 | -25.376 | -26.638 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | 505 | 496 | 496 | 496 |
3. Nieuw beleid | 0 | 0 | 0 | 750 | 750 |
4. Administratieve wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde baten | 0 | -17.515 | -24.955 | -24.131 | -25.392 |
Totale baten in deze begroting | 150.350 | 129.249 | 116.421 | 115.788 | 115.385 |
Lasten | |||||
Primitieve begroting 2019-2022 | 120.444 | 118.226 | 112.438 | 114.592 | 113.753 |
1e Voortgangsrapportage 2019 | 2.201 | 6.469 | 6.372 | 5.490 | 6.089 |
Kadernota 2020 | 0 | 5.266 | 4.294 | 3.941 | 3.886 |
2e Voortgangsrapportage 2019 | 35.114 | 25.848 | 25.869 | 25.790 | 25.234 |
Totale lasten tot de begroting | 157.759 | 155.810 | 148.974 | 149.813 | 148.962 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | -18.151 | -25.475 | -25.292 | -26.495 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | 519 | 496 | 496 | 496 |
3. Nieuw beleid | 0 | 145 | 45 | 45 | 0 |
4. Administratieve wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | -17.487 | -24.935 | -24.752 | -26.000 |
Totale lasten tot de begroting | 157.759 | 138.323 | 124.039 | 125.062 | 122.962 |
Resultaat voor bestemming | -7.409 | -9.074 | -7.618 | -9.273 | -7.577 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2019-2022 | 2.308 | 1.138 | 942 | 939 | 466 |
1e Voortgangsrapportage 2019 | 835 | 205 | -15 | -15 | 458 |
Kadernota 2020 | |||||
2e Voortgangsrapportage 2019 | 435 | 0 | 0 | 0 | -600 |
Meerjarenbegroting 2020-2023 | 0 | -27 | -7 | -7 | -32 |
Totaal onttrekkingen reserves | 3.578 | 1.317 | 920 | 917 | 291 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2019-2022 | 1.610 | 1.610 | 1.610 | 362 | 362 |
1e Voortgangsrapportage 2019 | 236 | 269 | 49 | 49 | 49 |
Kadernota 2020 | |||||
2e Voortgangsrapportage 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2020-2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 1.846 | 1.879 | 1.659 | 411 | 411 |
Saldo reserve mutaties | 1.733 | -562 | -739 | 506 | -120 |
Resultaat na bestemming | -5.677 | -9.636 | -8.357 | -8.767 | -7.697 |
Toelichting financiële mutaties
Het aantal financiële mutaties in deze begroting ten opzichte van de door u vastgestelde Kadernota 2020 - 2023 en 2e Voortgangsrapportage 2019 is gering. Hieronder geven wij een toelichting op de belangrijkste financiële mutaties, die in deze begroting zijn opgenomen. Op de verschillende programma's worden ook de kleinere mutaties toegelicht.
Actualisatie kapitaallasten MJB 2020-2023
De kapitaallasten zijn geactualiseerd, met name op uitgestelde investeringen. Zie voor een nadere toelichting het hoofdstuk Financiën, onderdeel 'Kaders en uitgangspunten'.
correctie balansposten 2020-2023
Verwerking voor primitieve begroting 2020-2023 in Key2
Stelpost 'Uitkomst onderzoek jeugdzorg'
Voor de jaren 2019 t/m 2021 heeft het kabinet via de Algemene uitkering uit het gemeentefonds extra middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van de hoge kosten die gemeenten momenteel moeten besteden aan de jeugdzorg. Het kabinet geeft daarbij aan dat het niet zeker is of de bedoelde hogere gemeentelijke uitgaven structureel zijn, dan wel onderdeel van “een tijdelijke boeggolf”. Een nieuw kabinet zal daarom op basis van de uitkomsten van een in te stellen onderzoek besluiten of de extra rijksmiddelen ook na 2021 nog worden uitgekeerd. De extra middelen zijn daarom vanaf 2022 niet meer opgenomen in de cijfers van de meicirculaire, waarop de berekening van de Algemene uitkering in onze begroting is gebaseerd. Het ministerie heeft echter een richtlijn opgesteld waarin wordt aangegeven dat gemeenten voor de jaren 2022 en 2023 gebruik kunnen maken van een stelpost tot een maximum van het eigen aandeel in het over 2021 verstrekte bedrag. Voor onze gemeente gaat het hierbij om een bedrag van € 750.000.
Uitvoering beleidsplan vrijetijdseconomie.
Op 3 juli 2019 heeft uw raad het beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 inhoudelijk vastgesteld. Als dekking werd een verhoging van de toeristenbelasting voorgesteld. U hebt toen middels een amendement besloten om de toekenning van de middelen integraal af te wegen bij de begroting 2020-2023. In het amendement van 3 juli heeft uw raad het college/de projectgroep gevraagd om nader in gesprek te gaan met de klankbordgroep over prioritering en mogelijke financiering. Inmiddels heeft die afstemming plaatsgevonden en op basis daarvan is een verdeling en prioritering aangegeven in de in het beleidskader genoemde beoogde resultaten en invulling van de aan de raad gevraagde € 100.000. Daarnaast is in onderling overleg besloten om de komende maanden met elkaar aan de slag te gaan om de uitvoeringsagenda verder vorm te geven (fase 2 van het proces) én met elkaar verschillende financieringsmogelijkheden te onderzoeken, waarbij een eventuele verhoging van de toeristenbelasting één van de zoekrichtingen is. Op een later moment zullen wij hiervoor separaat een voorstel aan de raad voorleggen.