Lokale heffingen

Inleiding

De lokale heffingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende heffingen. De heffingen bestaan uit algemene heffingen en bestemmingsheffingen (retributies). De opbrengsten van de algemene heffingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting, hondenbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.

In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.

Beleid

U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2020 gelden de volgende uitgangspunten:

  • De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze belastingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals marktgelden en lijkbezorgingsrechten, zien wij af van volledige kostendekking;
  • Het te hanteren inflatiepercentage voor 2020 is 1,5% (raming CPB);
  • De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals afvalstoffen- en rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene heffingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het gros van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken.
  • Eventuele besluitvorming na totstandkoming van deze begroting wordt waar mogelijk verwerkt bij het vaststellen van de belastingverordeningen door uw raad.

Beleidskaders

De beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen

Over het algemeen is het kostendekkendheidspercentage bij de heffingen gedaald. Voornaamste reden daarvan is een geactualiseerd overheadspercentage na herindeling. Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen. Een voorbeeld hiervan is het vervallen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 1 januari 2022.

Opbrengsten

Belastingen en heffingen

(Bedragen x € 1.000)

Belasting

Begroting na wijziging 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Hondenbelasting

322

322

322

322

322

Belasting op eigendom woningen

6.352

6.408

6.488

6.548

6.548

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven

3.804

3.820

4.420

4.420

4.420

Precariobelasting

21

21

21

21

21

Precariobelasting kabels en leidingen

2.178

2.178

2.178

0

0

Reclamebelasting

113

113

113

113

113

Toeristenbelasting

382

382

382

382

382

Parkeerbelasting - parkeergelden

1.063

1.063

1.063

1.063

1.063

Parkeerbelasting - parkeervergunningen

93

93

93

93

93

Totaal belasting

14.328

14.400

15.080

12.962

12.962

Heffingen

Begroting na wijziging 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Leges - burgerzaken

132

132

132

132

132

Leges - paspoorten en rijbewijzen

677

677

677

677

677

Leges - opstellen en handhaven APV

54

54

54

54

54

Marktgelden

36

36

36

36

36

Afvalstoffenheffing

3.058

3.623

3.614

3.614

3.614

Lijkbezorgingsrechten

143

143

143

143

143

Leges - omgevingsvergunningen

701

701

651

651

651

Leges - ruimtelijke ordening

15

15

15

15

15

Leges - welstand

41

41

41

41

41

Rioolheffing

4.508

4.539

4.539

4.539

4.539

Totaal heffingen

9.365

9.961

9.902

9.902

9.902

Totaal belastingen en heffingen

23.693

24.361

24.982

22.864

22.864

Overzicht kostendekkendheid

Heffingssoort
(bedragen x € 1.000)

Directe kosten

Overhead

Baten

Dekkings percentage

Afvalstoffenheffing

3.526

97

3.623

100%

Rioolheffing

4.040

500

4.539

100%

Lijkbezorging

202

88

143

49%

Marktgelden

33

22

36

65%

Leges

Titel 1

764

389

807

70%

Titel 2

469

390

763

89%

Titel 3

47

44

46

50%

Totaal leges

1.279

823

1.616

77%

Lokale lastendruk

Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland, het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) , op Waar staat je gemeente en via de Lokale Lastenmeter.

Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden. Bij de raming voor 2020 is het prijsindexcijfer (1,5%) gehanteerd. Dit kan bij de heffingen afwijken bij het vaststellen van de verordeningen.

Soort

Lasten    2019

Lasten    2020

Afvalstoffenheffing

€  182

€  212

Rioolheffing

€  230

€  233

OZB eigen woning

€  304

€  309

Kwijtschelding

Inleiding
Burgers die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Beleid
Uw raad is hierbij gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (onder meer de Invorderingswet 1990). De gemeente heeft slechts een beperkte beleidsvrijheid.

De gemeenteraad bepaalt voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en de voorwaarden waaronder kwijtschelding plaatsvindt. Binnen die beleidsvrijheid maakt de gemeente gebruik van de mogelijkheid het percentage van kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen gelijk aan of lager dan 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. In gemeente Zevenaar is kwijtschelding mogelijk voor de ozb, de rioolheffing, het vastrechtgedeelte van de afvalstoffenheffing en de eerste hond in het kader van de hondenbelasting.

ga terug