Overzicht beleidsindicatoren

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Werkelijk    2008

Werkelijk    2012

Werkelijk    2016

Begroting
2020

Begroting 2023

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2017

2,28

1,13

0,81

Van absoluut verzuim is sprake als leerplichtige jongeren tussen de 5 en 16 jaar of een jongeren van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht niet is ingeschreven op school en ook niet is vrijgesteld van de
inschrijvingsplicht. De waarden hebben betrekking op het schooljaar 2016-2017.
Het aantal leerplichtigen met absoluut verzuim, op basis van de waarden www.waarstaatjegemeente.nl ligt lager dan het provinciale en het landelijke niveau (1,82%).
Het jaarverslag 2017-2018 van het Regionaal Bureau Leerplichtzaken meldt dat het  absolute verzuim 6 is.

Het genereren van verzuimcijfers is altijd een momentopname. Voortijdig Schoolverlaten (VSV) is vrijwel nooit het gevolg van één enkele gebeurtenis of situatie. Het integrale beleid (samen met de samenwerkingspartners) streeft naar een haalbaar doel van de reductie van het percentage VSV: de landelijke norm (1,89%).

Apparaatskosten (in € per inwoner)

637,00

637,00

De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur etc. ) zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld.
De apparaatskosten zijn becijferd door een totaaltelling van salarissen, inhuur, P&O, Intern Beheer en I&A. formatie is in de loop van 2018 uitgebreid als gevolg van besluitvorming Kadernota 2018-2022. Dit heeft een stijging tot gevolg bij salarissen, inhuur, I&A, intern beheer en P&O-uitgaven. Wordt uitgedrukt in € per inwoner.

Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)

2018

764,00

651,00

655,00

665,00

Wij zijn terughoudend met het voorspellen van toe- of afname van het aantal banen. Technologische ontwikkelingen, mondiale (economische) ontwikkelingen maken het lastig om goed te voorspellen. Op dit moment zit het economisch tij mee. We hebben de gemeenteraad hierover geinformeerd door onder andere de rapportages van UWV toe te zenden. We hebben een agenda werk en economie en er zijn positieve ontwikkelingen voor de werkgelegenheid zoals de ontwikkeling van het outletcentrum. We richten er alles op om een kwantitatief en kwalitatief evenwicht op de arbeidsmarkt te bereiken. De Liemerse ambassade is in oprichting en ook aan het leer- en ontwikkelcentrum wordt gewerkt.  Ons beleid is er dus op gericht dat duurzame werkgelegenheid groeit.  

Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)

6,58

6,65

De huidige bezetting bedraagt 281 fte, op een totale formatie (inclusief Kadernota 2020-2023) van 318 fte. De komende tijd neemt de bezetting met eigen medewerkers nog iets toe. We nemen meer afscheid van inhuur en externen, zodat de opgebouwde kennis in de organisatie wordt behouden

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners)

2018

56,00

75,00

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Demografische druk (%)

2019

73,40

79,60

63,00

68,70

75,90

79,70

80,00

Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)

2018

2,00

1,30

2,30

2,90

2,10

2,00

2,00

De afgelopen jaren laat het aantal diefstallen een schommelend beeld zien. Mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van de Kadernota Integrale Veiligheid denken wij dat het aantal de komende jaren licht gaat dalen
en is de doelstelling dat deze onder het Gelders gemiddelde blijft.

Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)

19,00

19,00

Het gaat hier om de inhuur als % van de loonsom; landelijk komt deze in onze gemeentegrootteklasse uit op ± 19%. Onze doelstelling is om onder het landelijk gemiddelde te blijven.
Op landelijk niveau besteden gemeenten een vijfde van de totale loonsom aan externe inhuur. De uitgaven aan externe inhuur stijgen daarmee al sinds 2014.

Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)

7,38

7,38

De formatie zoals die is vastgesteld in 2019 voor 2020 bedraagt 314 fte. Zie ook de paragraaf bedrijfsvoering.
Door uitvoering van de activiteiten uit de Kadernota 2020-2023 is een uitbreiding in formatie voorzien van 3,5 fte. Mogelijk hebben de bezuinigingen en / of het wegvallen van taken een effect op de formatie; dit effect is nog niet meegenomen.

Functiemenging (%)

2018

53,10

46,90

48,90

49,60

48,70

47,00

48,50

Het percentage functiemenging geeft de verhouding weer tussen het aantal banen en het aantal woningen. In Zevenaar zijn meer woningen dan banen (functiemenging <50). De verwachting is dat het percentage functiemenging eerst nog iets afneemt, doordat het aantal woningen sterker stijgt dan het aantal banen. Op basis van nieuw economische beleid is de ambitie om het aantal banen sterker te laten stijgen, waardoor deze beleidsindicator weer zal stijgen.

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)

2019

669,00

634,00

634,00

634,00

Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Voor afval en riool zijn de tarieven kostendekkend, voor OZB hanteren we de inflatiecorrectie.

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)

2019

739,00

737,00

737,00

737,00

De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing) verschuldigd is. Voor afval en riool zijn de tarieven kostendekkend, voor OZB hanteren we de inflatiecorrectie.

Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)

2019

249,00

197,00

207,00

219,00

De ontwikkeling van de woningmarkt wordt conform landelijke cijfers als volgt ingeschat:
2019 --> 2020 +5%
2020 --> 2021 +2%
2021 --> 2022 +2%
2022 --> 2023 +2%

Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)

2018

4,00

2,80

6,30

4,70

2,60

2,60

2,50

De afgelopen jaren laat het aantal geweldsmisdrijven een schommelend beeld zien, over de lange termijn is trendmatig sprake van een afname. Op basis van de trendmatige ontwikkelingen en de activiteiten
 in het kader van de uitvoering van de Kadernota Integrale Veiligheid is de doelstelling om het aantal misdrijven niet te laten stijgen.  

Hernieuwbare elektriciteit (%)

2017

8,10

2,20

Bij de verdere uitwerking van de energie- en warmtetransitie betrekken wij ook deze beleidsindicator.

Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

2015

1,29

0,82

0,80

0,80

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2018

1,10

1,12

1,00

1,00

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2018

10,40

13,10

10,10

13,00

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)

2018

0,30

0,30

0,40

0,30

0,30

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Kinderen in armoede (% kinderen tot 18 jaar)

2015

5,05

5,31

5,00

De telling is gebaseerd op het rapport "Kinderen in tel" van het Verwey-Jonker instituut. Ons beleid -de nieuwe beleidsnota armoede en schulden- is er op gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen.

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)

2018

22,40

20,20

21,00

De meest actuele cijfers betreffen het tweede kwartaal van 2018. Met de nieuwe opdracht van RSD wordt ingezet op het werkfit maken van onze clienten bij RSD. Dit leidt er toe dat het aantal lopende reintegratievoorzieningen toeneemt. De mate van stijging is overigens lastig te voorspellen.

Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)

2018

68,00

65,30

65,30

Ons beleid is gericht om de verhouding werkzame beroepsbevolking /potentiele beroepsbevolking te vergroten. De businesscase RSD doelt expliciet op het werkfit maken (en houden) van mensen met een zekere afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Toch is voorspellen lastig. Begin 2019 zagen we nog een lichte stijging van ons clientenbestand bij RSD. Voorzichtigheidshalve wordt daarom in de prognose 2019-2023 uitgegaan van een stabiele prognose.

Niet sporters (%)

2016

46,80

50,40

50,40

49,00

Deze beleidsindicator geeft het percentage niet-wekelijkse sporters ten opzichte van de bevolking van 19 jaar en ouder aan. Het gaat hierbij om inwoners van 19 jaar en ouder die niet minstens één keer per week aan sport doen. Wij scoren op deze indicator iets slechter dan de provinciale score.  Onze nabuurgemeenten Duiven en Westervoort scoren met 45,7 en 48,4 iets beter.

Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)

2016

9,00

5,90

3,90

5,90

10,00

6,00

De woningmarkt is aangetrokken. De vraag blijft hoog en de productie neemt verder toe in Zevenaar. Het aantal nieuwbouwwoningen dat jaarlijks wordt opgeleverd neemt sinds 2014 toe. Om te kunnen voldoen aan de vraag is een verdere groei in de productie wenselijk.
In 2018 zijn 112 nieuwbouwwoningen opgeleverd. Wij verwachten een verdere groei. Wij zien ruimte voor de toevoeging van 150 tot 200 woningen de komende jaren. Wij zetten daarom in op realisatie en versnelling van de opgave de komende jaren en bieden daarbij ruimte voor een jaarlijkse toevoeging van 200 woningen. Vanaf 2022 verwachten wij dat de het aantal nieuw toe te voegen woningen weer richting het huidige niveau zal bewegen.

Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)

2017

130,00

141,00

148,00

135,00

100,00

90,00

In 2018 is de hoeveelheid niet gescheiden huishoudelijk afval per inwoner uitgekomen op 136 kg per inwoner. Dit is duidelijk lager dan het landelijk gemiddelde en iets boven het Gelderse gemiddelde van het laatst bekende jaar (2017). In 2019 heeft het nieuwe inzamelsysteem een forse daling veroorzaakt richting 100 kg. De komende jaren streven we er naar om dat met aanvullende maatregelen nog verder te verlagen.   

Overhead (in % van totale lasten)

10,97

11,96

Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. De berekening van overhead sluit aan bij het taakveld 0.4 overhead.

Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)

2018

34,30

30,50

30,50

30,50

Onze businesscase RSD zet in op een daling van het aantal bijstandsgerechtigden. Bij aanlevering van deze begrotinscijfers was er van een daling nog geen sprake, maar van een (lichte) stijging. Voorzichtigheidshalve houden wij voorlopig als prognose de realisatie van 2018 (30,5 per 1.000 inwoners) aan.

Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2017

23,10

30,56

22,92

21,00

Het aantal leerplichtige leerlingen waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken is 30,5%  (144 leerlingen). Landelijk is het verzuimpercentage 26,58%
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is (per 1.000 inwoners leeftijd 5-18 jaar) laat een wisselend beeld zien.
In Zevenaar is sprake van een stijging. Doordat de verzuimmeldingen beter worden geregistreerd door de onderwijsorganisaties krijgen we een steeds beter beeld bij het relatief verzuim van leerlingen.

Het jaarverslag 2017-2018 van het Regionaal Bureau Leerplichtzaken geeft een gedetailleerd overzicht van de afhandeling dan wel herplaatsing van de verzuimende leerling.   
Voor Leerplicht  is totaal 268 maal (11%) een verzuimmelding van een Zevenaarse leerling door het RBL in behandeling genomen. Daarvan is in 67 gevallen regelmatig schoolbezoek hervat.

Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)

2018

4,30

9,00

7,00

4,60

Deze indicator is vervallen op waarstaatjegemeente.nl en vervangen door: Vernieling en misdrijven tegen de openbare orde.

Verwijzingen Halt  (aantal per 10.000 jongeren)

2018

91,00

92,00

49,00

90,00

80,00

Halt-straffen zien we als een goede methode om grensoverschrijdend gedrag van jongeren zo vroeg mogelijk te stoppen. Onze doelstelling is om met het aantal Halt-verwijzingen onder het niveau van Gelderland te blijven. Dit doen wij mede door de activiteiten opgenomen in de Kadernota Integrale Veiligheid.

Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 74 jaar)

2018

119,60

103,70

78,50

89,10

100,50

109,31

118,30

De stijgende trend die we zien, is gelijk aan die in de provincie Gelderland. Het verschil tussen de Zevenaarse en Gelderse waarde is te verklaren uit het relatief grote aandeel ouderen binnen de Zevenaarse bevolking. De realisatie in 2018 is in Zevenaar 103,70, hoger dan verwacht. Oorzaak hiervoor is de sterke economische groei. De gemiddelde groei van de afgelopen 10 jaar is 2,7% per jaar. Dat is gelijk aan de Gelderse groei. De verwachting voor de jaren 2019 t/m 2023 is hierop bijgesteld.

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)

2017

1,70

1,55

2,40

3,20

1,50

De landelijke norm voor het aantal voortijdig schoolverlaters (vsv) per onderwijssoort is voor het schooljaar 2017-2018 door het ministerie vastgesteld op 1,89%. De gemeente Zevenaar maakt deel uit van de
RMC-regio Arnhem-Nijmegen. De RMC-regio laat een stijging zien van het aantal VSV-ers. Met een percentage van 1,55 % ligt het Zevenaarse aantal voortijdig schoolverlaters beneden
de landelijke norm. In tegenstelling tot het landelijke beeld is het aantal Zevenaarse vsv-ers zichtbaar in de leerjaren vmbo 3-4; een stijging ten opzichte van schooljaar 2016-2017 van 11 %.

                16/17   17/18       Deelenemers   VSv-ers
Zevenaar   1,55   1,55         3.363                    52
VO     0,34%   0,43         2.310                    10
MBO     4,31%   3,99         1.053                    42             
RMC VO                    0,53
RMC MBO    6,35

Bron voor de actuele VSV-kengetallen is www.waarstaatjegemeente.nl   en de regionale VSV-analyse 2017-2018.
Op 22 februari maakte het Ministerie (OCW) de voorlopige cijfers met betrekking tot het voortijdig schoolverlaten 2017-2018 bekend.

Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen)

2015

1,35

0,64

0,64

Het aantal werkeloze jongeren is vergelijkenderwijs laag.  Het beleid is er op gericht om dit zo te houden.

Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)

2018

1,70

0,60

0,70

1,00

1,30

1,00

1,00

Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners schommelt rond de 1. In Gelderland ligt de score de afgelopen 10 jaar rond de 2,0. Onze gemeente zit hier dus onder. Wij streven, mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van de kadernota integrale veiligheid, er naar dat dit cijfer niet stijgt.

ga terug