6. Sociaal domein

Wat willen we?

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Het versterken van de sociale structuur én de 'basis op orde' in onze gemeente. Het gaat hier om het geheel van inwoners, organisaties, diensten en voorzieningen. De essentie is de samenhang tussen de mensen te versterken, de leefbaarheid te vergroten en de participatie in de stad, dorpen en wijken te bevorderen. Wij versterken deze structuur onder andere door inwoners en organisaties te faciliteren bij initiatieven, hen daarbij te ondersteunen en te positioneren. Daarbij investeren we in ontmoeting dichtbij onze inwoners en maatschappelijke partners. Als regisseur stellen wij ons actief op om verbindingen te initiëren en te stimuleren. Het gaat tot slot ook om grip op de kosten en flexibiliteit ten aanzien van inkoop en verantwoording binnen het sociaal domein te versterken.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

We gaan op het gebied van jeugd en maatschappelijke ondersteuning uit van de kracht van de samenleving en sluiten aan bij de leefwereld van inwoners en gezinnen. Onze activiteiten zijn erop gericht de inwoners in hun kracht te zetten en de samenleving actiever te maken. Hierbij houden we oog voor kwetsbaarheid, vergrijzing en voor jeugd en gezin. Daarbij zijn we gericht op het verminderen van de kosten van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Werkelijk    2008

Werkelijk    2012

Werkelijk    2016

Begroting
2020

Begroting 2023

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners)

2018

56,00

75,00

Toelichting

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

2015

1,29

0,82

0,80

0,80

Toelichting

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2018

1,10

1,12

1,00

1,00

Toelichting

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2018

10,40

13,10

10,10

13,00

Toelichting

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)

2018

0,30

0,30

0,40

0,30

0,30

Toelichting

Tijdens de presentatie op 28 mei 2019 over Jeugd en Wmo hebben wij u laten zien hoe het model van de 5 V’s (vaststellen, verklaren, vergelijken, vormgeven en voorspellen) eruitziet en hoe dit onderdeel gaat uitmaken van onze PDCA-cyclus. Wij willen gaan werken volgens de 5V’s om onder andere op een goede manier duiding te geven aan deze indicator. De afgelopen periode heeft het traject van de bezuinigingen prioriteit gekregen waardoor het werken met deze 5V’s nog geen onderdeel is geworden van reguliere werkzaamheden. Daardoor kunnen wij nu geen complete inhoudelijke duiding geven aan deze indicator. Hoe wij hier de komende periode mee aan de slag gaan, zal onderdeel uitmaken van het BDO traject.

6.3 (Arbeids)Participatie

Wij willen de zelfredzaamheid van onze inwoners, de sociale cohesie en de lokale economie bevorderen. Daarom streven wij naar een inclusieve arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt waaraan alle inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen, ongeacht leeftijd, achtergrond of arbeidshandicap. Inwoners die minder zelfredzaam zijn, ondersteunen wij door middel van verschillende voorzieningen.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Werkelijk    2008

Werkelijk    2012

Werkelijk    2016

Begroting
2020

Begroting 2023

Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)

2018

764,00

651,00

655,00

665,00

Toelichting

Wij zijn terughoudend met het voorspellen van toe- of afname van het aantal banen. Technologische ontwikkelingen, mondiale (economische) ontwikkelingen maken het lastig om goed te voorspellen. Op dit moment zit het economisch tij mee. We hebben de gemeenteraad hierover geinformeerd door onder andere de rapportages van UWV toe te zenden. We hebben een agenda werk en economie en er zijn positieve ontwikkelingen voor de werkgelegenheid zoals de ontwikkeling van het outletcentrum. We richten er alles op om een kwantitatief en kwalitatief evenwicht op de arbeidsmarkt te bereiken. De Liemerse ambassade is in oprichting en ook aan het leer- en ontwikkelcentrum wordt gewerkt.  Ons beleid is er dus op gericht dat duurzame werkgelegenheid groeit.  

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)

2018

22,40

20,20

21,00

Toelichting

De meest actuele cijfers betreffen het tweede kwartaal van 2018. Met de nieuwe opdracht van RSD wordt ingezet op het werkfit maken van onze clienten bij RSD. Dit leidt er toe dat het aantal lopende reintegratievoorzieningen toeneemt. De mate van stijging is overigens lastig te voorspellen.

Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)

2018

68,00

65,30

65,30

Toelichting

Ons beleid is gericht om de verhouding werkzame beroepsbevolking /potentiele beroepsbevolking te vergroten. De businesscase RSD doelt expliciet op het werkfit maken (en houden) van mensen met een zekere afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Toch is voorspellen lastig. Begin 2019 zagen we nog een lichte stijging van ons clientenbestand bij RSD. Voorzichtigheidshalve wordt daarom in de prognose 2019-2023 uitgegaan van een stabiele prognose.

Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)

2018

34,30

30,50

30,50

30,50

Toelichting

Onze businesscase RSD zet in op een daling van het aantal bijstandsgerechtigden. Bij aanlevering van deze begrotinscijfers was er van een daling nog geen sprake, maar van een (lichte) stijging. Voorzichtigheidshalve houden wij voorlopig als prognose de realisatie van 2018 (30,5 per 1.000 inwoners) aan.

Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen)

2015

1,35

0,64

0,64

Toelichting

Het aantal werkeloze jongeren is vergelijkenderwijs laag.  Het beleid is er op gericht om dit zo te houden.