4. Onderwijs

Wat willen we?

4.1 Onderwijs

Het is ons doel dat onze kinderen en jonge inwoners minimaal een startkwalificatie behalen om hun kansen op een goede toekomst, participatie aan de samenleving en hun economische onafhankelijkheid te vergroten. We willen daarom een goede toegankelijke (pedagogische) infrastructuur voor scholen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs met een doorgaande lijn voor 0- tot 23-jarigen in onze gemeente. Hierbij zoeken wij voortdurend samen met het onderwijs naar nieuwe verbindingen, in zowel de lokale gemeenschap als in het bedrijfsleven.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Werkelijk    2008

Werkelijk    2012

Werkelijk    2016

Begroting
2020

Begroting 2023

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2017

2,28

1,13

0,81

Toelichting

Van absoluut verzuim is sprake als leerplichtige jongeren tussen de 5 en 16 jaar of een jongeren van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht niet is ingeschreven op school en ook niet is vrijgesteld van de
inschrijvingsplicht. De waarden hebben betrekking op het schooljaar 2016-2017.
Het aantal leerplichtigen met absoluut verzuim, op basis van de waarden www.waarstaatjegemeente.nl ligt lager dan het provinciale en het landelijke niveau (1,82%).
Het jaarverslag 2017-2018 van het Regionaal Bureau Leerplichtzaken meldt dat het  absolute verzuim 6 is.

Het genereren van verzuimcijfers is altijd een momentopname. Voortijdig Schoolverlaten (VSV) is vrijwel nooit het gevolg van één enkele gebeurtenis of situatie. Het integrale beleid (samen met de samenwerkingspartners) streeft naar een haalbaar doel van de reductie van het percentage VSV: de landelijke norm (1,89%).

Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2017

23,10

30,56

22,92

21,00

Toelichting

Het aantal leerplichtige leerlingen waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken is 30,5%  (144 leerlingen). Landelijk is het verzuimpercentage 26,58%
Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is (per 1.000 inwoners leeftijd 5-18 jaar) laat een wisselend beeld zien.
In Zevenaar is sprake van een stijging. Doordat de verzuimmeldingen beter worden geregistreerd door de onderwijsorganisaties krijgen we een steeds beter beeld bij het relatief verzuim van leerlingen.

Het jaarverslag 2017-2018 van het Regionaal Bureau Leerplichtzaken geeft een gedetailleerd overzicht van de afhandeling dan wel herplaatsing van de verzuimende leerling.   
Voor Leerplicht  is totaal 268 maal (11%) een verzuimmelding van een Zevenaarse leerling door het RBL in behandeling genomen. Daarvan is in 67 gevallen regelmatig schoolbezoek hervat.

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)

2017

1,70

1,55

2,40

3,20

1,50

Toelichting

De landelijke norm voor het aantal voortijdig schoolverlaters (vsv) per onderwijssoort is voor het schooljaar 2017-2018 door het ministerie vastgesteld op 1,89%. De gemeente Zevenaar maakt deel uit van de
RMC-regio Arnhem-Nijmegen. De RMC-regio laat een stijging zien van het aantal VSV-ers. Met een percentage van 1,55 % ligt het Zevenaarse aantal voortijdig schoolverlaters beneden
de landelijke norm. In tegenstelling tot het landelijke beeld is het aantal Zevenaarse vsv-ers zichtbaar in de leerjaren vmbo 3-4; een stijging ten opzichte van schooljaar 2016-2017 van 11 %.

                16/17   17/18       Deelenemers   VSv-ers
Zevenaar   1,55   1,55         3.363                    52
VO     0,34%   0,43         2.310                    10
MBO     4,31%   3,99         1.053                    42             
RMC VO                    0,53
RMC MBO    6,35

Bron voor de actuele VSV-kengetallen is www.waarstaatjegemeente.nl   en de regionale VSV-analyse 2017-2018.
Op 22 februari maakte het Ministerie (OCW) de voorlopige cijfers met betrekking tot het voortijdig schoolverlaten 2017-2018 bekend.

4.2 Kinderopvang

Peuters, vanaf 2 jaar, krijgen toegang tot een kwalitatieve peutervoorziening binnen de kinderopvang. Een betekenisvolle speelleeromgeving stimuleert de ontwikkeling van peuters. Daarmee leggen we voor alle peuters een sterke basis voor een goede start in het onderwijs.

4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME)

Wij willen dat inwoners, waaronder kinderen, in staat zijn om bewuste keuzes te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving.