3.1 Versterken economische ontwikkeling |
3.1.1 Bijdragen aan Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers |
De bijdrage voor het Logistiek Innovatiehuis Achterhoek Liemers stopt na 2019. Of de samenwerking met Lila, als lobbyplatform voor de logitieke bedrijvigheid in de Liemers en Achterhoek, wordt gecontinueerd is afhankelijk van de evalutie in 2019. De bijdrage voor branding van de logistieke hots[port, en de organisatie hiervan is onderdeel van activiteit 3.1.5 Uitvoering Liemerse economisch visie. |
3.1.2 Ondersteunen aanleg snelle en betrouwbare internetvoorziening in buitengebied |
3.1.3 Opstellen economische visies Liemers en Zevenaar |
3.1.4 Uitvoeren en monitoren Regionaal Programma Werklocaties (RPW) |
Om vraag en aanbod naar werklocaties (bedrijventerreinen, kantoorlocaties en perifere detailhandel) in de regio voor 2021 in balans te brengen, is het RPW opgesteld, door de provincie vastgesteld en juridisch verankerd in de provinciale omgevingsverordening. Dit RPW moet nu worden uitgevoerd. Hiervoor is een werkplan (met een werkorganisatie) opgesteld dat de komende jaren wordt uitgevoerd. De kosten hiervoor zijn begroot op € 95.000 op jaarbasis. Dit is akkoord bevonden door het regionaal portefeuillehoudersoverleg EZ en de kosten worden door de regio doorberekend aan de deelnemende gemeenten. Deze bijdrage is afhankelijk van het aantal inwoners. |
3.1.5 Uitvoeren Liemerse economische visie |
De ambitie van de Liemers economische visie is het beter benutten van ontwikkelkansen en economische potentie van de Liemers door het regionaal inzetten en leveren van extra inspanningen op de speerpunten logistiek, maakindustrie en vrijetijdseconomie (inclusief retail). |
3.2 Ruimte bieden voor ondernemen |
3.2.1 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2018 |
3.2.2 Bruisend maken centrum Zevenaar - activiteiten 2019 |
3.2.3 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Raadhuisplein |
In 2019 wordt het voormalig gemeentehuis aan het Raadhuisplein herontwikkeld door de eigenaar. In aansluiting hierop richten wij het plein opnieuw in, waarbij wij de uitgangspunten van het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar toepassen. De voorbereiding van het ontwerpproces voor de inrichting het Raadhuisplein is gestart in 2018, waarbij wij ook een discussie hebben gevoerd over het wel of niet realiseren van een semi-permanente overkapping over het plein. |
3.2.4 Bruisend maken centrum Zevenaar - Herinrichten Markt en Muldershof |
In 2017 is het Inspiratiedocument opwaardering openbare ruimte centrum Zevenaar opgesteld. Op basis hiervan wordt voorgesteld om de Markt en Muldershof te herinrichten om deze pleinen toekomstbestendig te maken. |
3.2.5 Herstructureren bedrijventerreinen |
Om de economische waarde van bedrijventerreinen te behouden, knappen we verouderde bedrijventerreinen op. Dit gebeurt op logische momenten. De bedrijventerreinen die we als eerste herstructureren zijn Tatelaar in Zevenaar en Halve Maan in Lobith. We kunnen nog niet aangeven wanneer we hiermee starten, omdat we eerst belangrijke verkeerskundige maatregelen moeten nemen. In de economische visie en het uitvoeringsprogramma die we opstellen is herstructurering van bedrijventerreinen een thema. |
3.2.6 Invullen gebouw Raadhuisplein 1 |
Wij gaan diverse activiteiten uitvoeren in en om het gebouw Raadhuisplein 1. De warmte/koude-opslag wordt afgedicht en het voormalige gemeentehuis zal deels worden gehuurd voor de functies: openbaar toilet, fietsenstallen en kantoorruimte voor de marktmeester en evenementen. |
3.2.7 Ontwikkelen bedrijventerrein BusinessPark 7Poort |
We gaan tot en met 2021 de nog circa 40 hectare beschikbare gronden op BusinessPark 7Poort uitgeven. Hiervoor zijn versnellingsmaatregelen in gang gezet. Dit zijn onder andere de herinrichting van de Wal Masqué, het aanleggen van de hoofdlaan 7Poort en het (inter)nationaal op de kaart zetten van 7Poort door actieve marketing, acquisitie en de aanleg van een 2e viaduct (zie activiteit 2.1.1). |
3.2.8 Ontwikkelen van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) op BusinessPark 7Poort |
Het ontwikkelen van de FOZ op BusinessPark 7Poort is in de 'voorbereidingsfase'. Dat betekent dat we werken aan de planuitwerking, de omgevingsvergunning en de voortgang van het Actieplan (convenant). |
3.2.9 Ruimte geven aan agrarische sector |
We geven agrarische bedrijven in het bestemmingsplan binnen de wettelijke mogelijkheden de ruimte om te ontwikkelen en ondernemen. Dit betekent dat de bouwregels het mogelijk maken grotere bouwvolumes te hanteren en nevenactiviteiten te ontwikkelen, in het bijzonder op het gebied van recreatie en toerisme, natuur en landschap en agrarisch verwante activiteiten. Mogelijkheden voor bestemmingswijziging bij beëindiging van het agrarisch bedrijf worden ook in het bestemmingsplan opgenomen. Hierbij hanteren we als uitgangspunt, dat ruimte krijgen voor ondernemen gepaard gaat met verantwoordelijkheid nemen naar de omgeving. |
3.3 Dienstverlening aan ondernemers |
3.3.1 Inkopen bij lokale Liemerse bedrijven |
3.3.2 Stimuleren start-ups |
We stimuleren startende bedrijven om de werkgelegenheid in onze gemeente te verhogen. Wat de beste manier is om dit te doen zal blijken uit de nog op te stellen economische visie Zevenaar. In de economische visie Zevenaar gaan we bepalen welk resultaat we nastreven met deze maatregel. |
3.3.3 Verminderen regeldruk voor midden- en kleinbedrijf (MKB) |
Wij willen overbodige regels voor het MKB verminderen. De inventarisatie van regels waarvan de meerwaarde niet duidelijk is, gebruiken we als startpunt voor het formeren van een 'paarse krokodillenbrigade'. Hierin gaan wij samen met ondernemers op zoek naar mogelijkheden om processen te vereenvoudigen en regeldruk te verminderen. |
3.4 Gebiedsmarketing |
3.4.1 Opstellen en uitvoeren marketingplan stad Zevenaar |
We stellen een marketingplan voor de stad Zevenaar op, omdat wij moeten concurreren met andere gemeenten als het gaat om financiers, bewoners, bedrijven en recreanten. Deze doelgroepen zoeken een passende, relevante omgeving voor hun activiteiten. Die omgeving is de optelsom van locaties, voorzieningen en andere factoren. City marketing richt zich op het beïnvloeden van keuzes ten aanzien van ruimtelijk gedrag. In het marketingplan bepalen we welke gemeente we willen zijn in de toekomst. De basis voor het marketingplan ligt in de nog op te stellen economische visie voor Zevenaar. |
3.4.2 Verbeteren toeristische informatievoorziening en promotie |
We bepalen hoe en met welke partners we onze inwoners en toeristen op adequate wijze informeren over en enthousiasmeren voor het toeristisch aanbod in onze gemeente. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |