Hoofdlijnen

Financiële hoofdlijnen

Inleiding

In dit onderdeel van de begroting presenteren wij u het financieel meerjarenbeeld op hoofdlijnen en geven wij in het kort een inzicht in de ontwikkeling van het weerstandsvermogen. Voor een uitgebreidere toelichting op de financiële ontwikkelingen verwijzen wij u naar de toelichtingen op de diverse programma’s en het hoofdstuk ‘Financieel meerjarenbeeld’.

In uw vergadering van 3 juli jl. heeft u de Kadernota voor de jaren 2020 tot en met 2023 vastgesteld, de start van de jaarlijkse Planning- en Controlcyclus. Daarbij heeft u zich uitgesproken over de kaders waarbinnen wij de nu voorliggende begroting voor het komende jaar 2020 en de drie jaren daarna hebben uitgewerkt.
In de Kadernota 2020 – 2023 bleek dat onze gemeente in de komende jaren met een groot structureel tekort kampt, als gevolg van vooral externe ontwikkelingen, met name de stijging van de kosten op jeugdzorg en Wmo. Maar tegelijkertijd kon u lezen over denk- en zoekrichtingen op de korte en lange termijn die ervoor gaan zorgen dat we de meerjarenbegroting sluitend kunnen krijgen, waarbij we ons richten op een evenwicht tussen inkomsten en uitgaven in de jaarschijf 2022. Wij presenteren u de uitwerking van dit bezuinigingspakket in deze begroting.

In de afgelopen maand heeft u tevens de 2e Voortgangsrapportage over het jaar 2019 behandeld. De mutaties die in deze rapportage zijn opgenomen hebben ook effecten voor de jaren 2020 tot en met 2023. In de tabellen in de nu voorliggende begroting hebben wij steeds een vergelijking gemaakt met het resultaat, zoals dat in de 2e Voortgangsrapportage aan u is voorgelegd. Eventuele amendementen op de rapportage zijn in de tabellen niet verwerkt.

Financieel meerjarenbeeld

Het actuele financieel meerjarenbeeld ziet er als volgt uit:

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Primitieve begroting 2019-2022

434

298

593

59

424

1e Voortgangsrapportage 2019

-461

-6.289

-6.192

-6.114

-6.239

Kadernota 2020

0

-3.708

-2.524

-2.060

-1.465

2e Voortgangsrapportage 2019

-5.650

117

-207

-1.266

-992

Stand tot de begroting

-5.677

-9.581

-8.329

-9.382

-8.272

Mutaties begroting

1. Autonome ontwikkelingen

0

104

18

-91

-175

2. Actualisatie bestaand beleid

0

-14

0

0

0

3. Nieuw beleid

0

-145

-45

705

750

4. Administratieve wijzigingen

0

0

0

0

0

Totaal mutaties begroting

0

-55

-27

614

575

Saldo meerjarenbegroting 2020-2023

-5.677

-9.636

-8.357

-8.767

-7.697

Structureel en reëel evenwicht

Op grond van de voorschriften (BBV) dienen wij inzichtelijk te maken of er in de begroting en meerjarenraming sprake is van een structureel evenwicht. Hiervoor is inzicht in de incidentele baten en lasten nodig. Incidentele lasten beïnvloeden het structurele begrotingssaldo positief en incidentele baten negatief. Door het saldo van de incidentele baten en lasten te betrekken bij het financieel meerjarenbeeld ontstaat een beter inzicht in het structurele evenwicht van onze begroting.

Op basis hiervan ziet ons structurele begrotingssaldo er als volgt uit:

Presentatie structureel begrotingssaldo
(bedragen x € 1.000)

2020

2021

2022

2023

Saldo meerjarenbegroting 2020-2023 na bestemming

-9.635

-8.354

-8.762

-7.691

Waarvan incidentele baten en lasten (saldo)

640

157

110

0

Structureel begrotingssaldo

-8.995

-8.197

-8.652

-7.691

Bij het onderdeel financiën presenteren wij het 'Overzicht van incidentele baten en lasten'. Per saldo zijn de incidentele lasten hoger dan de incidentele baten. Elimineren we deze heeft dit een positief effect op het structurele meerjarenbeeld.

Toelichting financiële ontwikkelingen

Bedragen x € 1.000

Mutatie omschrijving

Begroting 2020

Begroting 2021

Begroting 2022

Begroting 2023

Belangrijkste mutaties

1. Autonome ontwikkelingen

119

V

18

V

-91

N

-175

N

Actualisatie kapitaallasten MJB 2020-2023

119

V

18

V

-91

N

-175

N

3. Nieuw beleid

0

V

0

V

750

V

750

V

Stelpost 'Uitkomst onderzoek jeugdzorg'

0

V

0

V

750

V

750

V

Uitvoering beleidsplan vrijetijdseconomie.

-100

N

0

V

0

V

0

V

Totaal belangrijkste mutaties

19

N

18

V

659

V

575

V

(V = Voordeel; N = Nadeel)

Een toelichting op de bovenstaande posten kunt u terugvinden op de afzonderlijke programma's en in het onderdeel 'Financieel meerjarenbeeld'. In de bijlagen is een totaaloverzicht van de mutaties opgenomen.

Weerstandsvermogen

In deze paragraaf gaan wij kort in op de ratio van het weerstandsvermogen.

Op basis van de recente actualisatie geeft de ratio de volgende uitkomst:

Ratio weerstandsvermogen = 

Beschikbare weerstandscapaciteit

=

29.900.000

=

2,5

Benodigde weerstandscapaciteit

11.900.000

Het weerstandsvermogen van onze gemeente kan als ruim voldoende worden gekenmerkt. De verwachte ratio weerstandsvermogen bedraagt 2,5 . De ratio moet minimaal 1,0 zijn. Dit betekent dat de financiële risico’s ruimschoots zijn afgedekt.

ga terug